تاثیر کوچینگ بر تصمیم گیری مشتریان

افراد هرروز در‌گیر تصمیم‌گیری هستند از امور جزئی گرفته تا بسیار مهم هستند.

مانند تغییر شغل، راه‌اندازی کسب‌وکار و یا انجام یک خرید بزرگ؛ اما تصمیمات ما چقدر خوب‌اند؟ طبق پژوهش انجام‌شده توسط دن اریلی در مبحث پیش‌بینی‌های غیر عقلایی، ما مستعد انجام انتخاب‌های غیرمنطقی هستیم. به این دلیل که در برخی مواقع بجای پیروی از منطق، غرایز و هیجانات آنی را در آغوش می‌گیریم. ما اغلب نمی‌توانیم تمام واقعیت‌ها را در نظر بگیریم و تحت تأثیر سوگیری ‌های خودمان قرار می‌گیریم. برای کوچ‌ها ضروری است که درک کنند چگونه می‌توانند از رویکرد کوچینگ استفاده کرده و به بهترین نحو، فرآیند تصمیم‌گیری را برای مشتریان تسهیل کنند.

اتخاذ تصمیمات درست

اتخاذ تصمیمات درست و سازنده، از اجزای اصلی زندگی موفقیت آمیز است که بسیاری از ما آرزویش را داریم. با این حال، برخی از افراد قادر به دستیابی به این آرزو نیستند.اهمیت اتخاذ یک تصمیم خوب، در دورانی که با استرس روبرو هستیم، افزایش می یابد. همین امر باعث شکل گیری تصمیمات ضعیفی می شوند که می توانند اثرات مخرب هم داشته باشند.بیشتر افراد،تصمیمات نامناسبی درزندگی می گیرند.

این یک قضاوت نیست بلکه نوعی چالش است که به دلیل نحوه عملکرد مغز ما انسان ها صورت گرفته است. مغز انسان ها در طول زمان، دستخوش تطبیق شده و قادر به اتخاذ تصمیمات سریع با ورودی های محدودی به منظور بقا در یک محیط خصمانه می باشد.

افراد چگونه در شرایط پر استرس تصمیم گیری می کنند؟

در موقعیت های حساس و استرس زا، بسیاری از افراد از یک تجربه مشابه برای آگاهی دادن درباره روند تصمیم گیری فعلی خود استفاده می کنند. مغز انسان به همراه مجموعه ای از باورها، بازخوردهایی را ارائه میدهد. مثلا: من معتقدم که نتیجه هر چه باشد، در هر صورت می توانم آن را مدیریت کنم….یا اینکه مثلا: هیچ راهی وجود ندارد. من نمیتوانم هیچ کاری انجام دهم…در حالت بدبینانه تر مثلا: هیچ راهی وجود ندارد که با این مساله کنار بیایم….این ها باورهای ما هستند و در بسیاری از موارد، افراد از باورهایشان برای مدیریت استرس استفاده می کنند. تنها مشکلی که وجود دارد این است که اغلب، سیستم اعتقادی افراد با وضعیت زمان واقعی آن ها همخوانی ندارد و این منجر به تصمیم گیری های ضعیف میشود.

مشتریان نیاز به کمک دارند

چگونه می توان مشتری ها را کوچینگ کرد تا تصمیمات بهتری در مواقع استرس زا بگیرند؟

تصمیم های خوب این چنین حاصل می شوند:

– از جانب باورهای مشتریان

– از پتانسیل بالقوه مشتریان برای جلوگیری از خطر

– از واکنش های شیمیایی مشتریان در خلال تصمیم گیری با استرس بالا

خب پس تا اینجای کار، استراتژی کوچ مشخص می شود زیرا بایستی جوانبی را در نظر بگیرد که از فرآیندهای تصمیم گیری پشتیبانی نموده و آن ها را برای اتخاذ تصمیم گیری در مواقع بسیار پرخظر و استرس آور، به کار بگیرد.

پیش از هر چیز، تمایل مشتری نسبت به اجتناب از ریسک پذیری را ارزیابی نمایید. حالا بایستی سیستم باورها و اعتقادات فرد را کاملا درک نمایید. این سیستم باورهای فرد در ارتباط با تصمیمات خاصی است که دوست دارید مورد توجه قرار گیرند.در مرحله بعد، به مشتری کمک کنید تا ریسک ها را به عنوان فرصت هایی تعریف کند که مدام در حال تغییر اند و آن ها را با موقعیت هایی جایگزین نمایند که خواهان تغییرات مثبت بوده و فرصت هایی برای حل مساله در اختیار آن ها قرار می دهند.

مهم ترین کار کوچ در شرایط تصمیم گیری چیست؟

خیلی مهم است که یک کوچ بتواند به مشتری کمک کند تا یک استراتژی موفقیت آمیز را پیاده سازی نماید که به هنگام رویارویی با مواقع استرس آمیز از آن بهره گیرد.در رشته ها و حوزه هایی که تعارض بسیار بالاست، برنامه ها و رویه هایی وجود دارند که همزمان با بالا رفتن هورمون های استرس آور، می توانند خیلی موثر واقع شوند. این استراتژی ها را می توان در دنیای کسب و کار نیز مورد استفاده قرار داد. زمانی که مشتریان به دنبال اطلاعاتی هستند که پایه تجربیات خود را افزایش دهند، این استراتژی ها را پیش از اینکه در لحظه استرس آوری قرار بگیرند، تکرار می کنند  و در نهایت این استراتژی به ایجاد اعتماد و کاهش اضطراب منجر می شود. وقتی شتری شما بتواند به خوبی از پس شرایط استرس زا برآید، خیلی بهتر می توانید او را در شرایط سخت تصمیم گیری راهنمایی نمایید.

مهم است که انعطاف‌پذیر باقی ماند و در صورت لزوم بتوان تصمیم را دوباره ارزیابی کرد. برای مثال، اطلاعات جدید ممکن است در دسترس قرار گیرد یا تصمیم‌گیری نتایج مطلوب را ایجاد نکند. بررسی و پیگیری مراجعین به‌صورت دوره ‌ای پس از اخذ تصمیم می‌تواند به آن‌ ها در ادامه مسیر کمک کند.

اهداف کوچ چیست؟

هنگامی ‌که در بحث رویکرد کوچینگ، زمان تصمیم‌گیری فرا می‌رسد، اهداف یک کوچ موفق شامل کمک به انجام گفتگوی سازنده، پرسیدن سؤالات مناسب و کمک به شناخت و غلبه بر سوگیری‌ها است. فرآیند کوچینگ می‌تواند یک تصویر بزرگ و یک دیدگاه جدید در مورد مسئله در دسترس ارائه دهد. افراد و سازمان‌ها می‌توانند تا حد زیادی از کار با یک کوچ در هنگام مواجهه با تصمیم استراتژیک بهره‌مند شوند.

برای اتخاذ بهترین تصمیمات از مشاوره با یک بیزینس کوچ حرفه ای استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید