سهم از بازار یا سود از بازار

تعیین سهم از بازار در مجموعه مبلمان

ابتدا باید به این پرسش مهم پاسخ داد که سهم از بازار یا سود از بازار چیست؟ این عبارت به معنای میزان فروش یک شرکت مبلمان خاص در حوزه خرید یا فروش مبل در یک دوره زمانی مشخص است.

برای به دست آوردن این میزان، مقدار فروش شرکت را تقسیم بر مقدار فروش کل محصول می‌کنند، بعد از آن مبلغ به دست آمده را در یک محدوده زمانی به عنوان میزان سهم از بازار شرکت در نظر می‌گیرند.

شرکت تولید‌کننده مبلمان با میزان سهم از بازار خود از میان دیگر رقبا، در عرصه فروش این محصول خاص پیشی خواهد گرفت. این گونه می‌تواند برای خود در میان سایر رقبا جایگاهی در بازار خرید و فروش مبلمان مشخص کند.

اهمیت سهم بازار در صنعت مبلمان

از نظر سرمایه‌گذار در زمینه تولید مبل، میزان تغییرات؛ سهم از بازار آن شرکت خواهد بود که مقادیر آن در شرکت تولید‌کننده مبلمان، نشان دهنده توانایی شرکت در رقابت بازار خرید و فروش مبل است.

اگر رشد سهم بازار شرکت تولید‌کننده مبلمان در شاخص‌های آن افزایش پیدا کند، یعنی میزان تقاضا در بازار فروش محصولات مبلمان افزایش پیدا کرده است. این گونه شرکتی که سهم خود را در رابطه با دیگر رقبا حفظ کند و یا به افزایش آن بپردازد؛ درآمد بیش‌تر و بالا‌تری نسبت به رقبای خود در صنعت مبلمان خواهد داشت.

این افزایش سهم، به شرکت تولید‌کننده مبلمان امکان افزایش قابل توجه سودآوری شرکت را می دهد. شرکت‌ها در صنعت مبلمان با استفاده از تبلیغات وسیع و همچنین کاهش قیمت محصولات خود، شاخص‌های سهم از بازار خود را در میان دیگر رقبا افزایش می‌دهند. در هر کشور برای محاسبه آن فاکتور‌های خاصی را در نظر می‌گیرند و بر این اساس تعیین می‌شود.

اهمیت سهم از بازار

افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در عرصه خرید و فروش مبلمان دارند؛ باید اطلاعات لازم خود را از طریق سازمان‌ها و گروه‌های تجاری و یا سازمان‌های قانون‌گذاری تجارت به دست بیاورند. البته در برخی از موارد، خود شرکت فعال در صنعت مبلمان جهت همکاری با یک شریک تجاری جدید، این اطلاعات را در اختیار افراد متقاضی قرار می‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیش‌تر در زمینه مبلمان، مقالات آموزشی محمدرضا سلطانی اولین بیزنس کوچ تخصصی منبع خوبی محسوب می‌شود.

مجموعه‌‌ای فعال با 4 ترفند

1) زمان مشخص

برای این که شرکت فعال در صنعت مبلمان؛ یک محاسبه دقیق و کاملی از میزان فروش خود داشته باشد، باید دوره زمانی را تعیین کند. این دوره‌ها برای تعیین سهم از بازار می‌توانند 3 ماهه، 6 ماهه و 1 ساله باشند.

2) محاسبه درآمد کلی شرکت

همه شرکت‌های تولید‌کننده مبلمان و یا فعال در عرصه خرید و فروش مبل، گزارشات مالی سالانه دارند. در این گزارش مالی سالانه به مواردی همچون میزان فروش شرکت، فروش محصول خاص و یا ارائه خدمات پس از فروش اشاره خواهد شد.

اگر شرکت تولید مبلمان تقریبا در تمام زمینه‌های تولید مبل فعال باشد، نمی‌توان کاملا دقیق میزان درآمد را به دست آورد. ولی اگر شرکت تولید‌کننده مبل فقط در عرصه تولید مبل سلطنتی یا ال مانند فعالیت دارد، به دست آوردن سهم بازار شرکت یا درآمد شرکت خیلی ساده‌تر خواهد بود.

3) تعیین فروش کل در بازار

میزان سهم بازار شرکت‌های فعال در صنعت مبلمان را از طریق سازمان‌های معتبر تجاری می‌توان به دست آورد. البته برخی از این شرکت‌ها خود، آمار فروش در بازار مبلمان را در اختیار افراد متقاضی قرار می‌دهند. از این طریق می‌توان به محاسبه سهم بازار آن شرکت خاص در صنعت مبلمان پرداخت.

4) محاسبه سهم بازار

با تقسیم میزان فروش شرکت فعال مورد نظر در حوزه مبلمان، می توان این سهم را محاسبه کرد. اگر فرض کنید شرکت مورد نظر شما یک میلیون درآمد حاصل از فروش مبلمان در یک دوره سه ماهه را به دست آورد، حال کل شرکت‌های فعال در این عرصه و در این بازه زمانی، حدود ۱۵ میلیون درآمد داشته باشند؛ با تقسیم این اعداد سهم شرکت مورد نظر خود را می‌توانید محاسبه کنید.

نقش سهم بازار و شاخصه‌های آن

برای درکی صحیح از نقش سهام بازار به نکات زیر توجه کنید:

1) شناخت و درک استراتژی مجموعه

همه شرکت‌هایی که در عرصه خرید و فروش مبلمان و یا تولید مبل فعالیت دارند، معتقد هستند که یک شرکت منحصر به فردی بوده و به همین دلیل باید محصولات آن‌ها در بازار با یک قیمت مشخصی نسبت به سایر رقبا عرضه شود.

بررسی شاخصه های سهم از بازار

البته تمامی این شرکت‌ها در نهایت به دنبال جلب رضایت مشتری و جذب مشتریان جدید هستند تا از این طریق به میزان سود بیش‌تری دست پیدا کنند. اگر یک شرکتی در صنعت مبلمان سهم بازار بزرگی از نظر میزان درآمد و یا فروش داشته باشد؛ نشان از سود بسیار آن شرکت نخواهد بود.

2) تعریف شاخص‌‌ها

تمامی شرکت‌های فعال در صنعت مبلمان، به دنبال افزایش سهم خود در بازار هستند. اما مسئله قابل توجه، شناخت کافی از شاخص‌های آن در صنعت مبل است که بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

3) شناسایی سالانه تغییرات

تاثیر‌پذیری یا عدم تاثیرپذیری برنامه‌ریزی‌های یک شرکت در حوزه مبلمان را تغییرات در میزان سهم بازار شرکت نشان خواهد داد.

4) بررسی محدودیت‌ها و نقاط قوت

به منظور به دست آوردن درکی صحیح از کسب و کار در حوزه مبلمان، شناسایی سهم بازار بسیار مهم خواهد بود. این فاکتور، تنها عامل برای مقایسه شرکت‌هایی است که در عرصه تولید، خرید یا فروش مبلمان فعالیت می‌کنند و ابزاری جهت توسعه یک شرکت نیز خواهد بود. البته این عامل برای شرکتی که سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص داده است ولی میزان سود قابل توجهی به دست نمی‌آورد، فاکتور مناسبی برای گسترش آن شرکت در صنعت مبلمان محسوب نمی‌شود.

شناسایی مسیر موفقیت یا عدم موفقیت شرکت در بازار خرید و فروش مبلمان، فرآیندی بسیار مهم جهت تصمیم‌گیری سرمایه گذارنی است که قصد ورود به حوزه مبلمان دارند.

همچنین برقراری ارتباط با محمدرضا سلطانی اولین بیزنس کوچ تخصصی نیز راهنما خوبی در این زمینه محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید