اعتیاد به کار و راهکارهای آن

اعتیاد به کار

بسیاری از مردم، به خصوص رهبران و مدیران، ساعات طولانی کار می کنند و به کسب و کار خود اعتیاد دارند.

در این مقاله از مقالات آموزشی بیزینس کوچینگ ، به بررسی نشانه های اعتیاد به کار و راهکار های آن می پردازیم.

آیا تا به حال به شما گفته اند که بیش از حد کار می کنید؟

برای افرادی که دارای مشاغل سخت هستند، این ممکن است یک جمله رایج به نظر برسد. ممکن است شما فردی باشید که بیش از 40 تا 45 ساعت در هفته کار می کنید و از آن لذت می برید. با این حال، بین فرد معتاد به کار و فردی که فقط در یک حرفه سرعت عمل بالایی دارد، تفاوت زیادی وجود دارد. برای افراد گروه اول، کار، مرکز زندگی آن هاست و در آن جا هسته اصلی اعتیاد به کار نهفته است.

اعتیاد به کار چیست؟

اشتیاق بیش از حد به کار را می توان اعتیاد سمی، وسواسی و اجباری به کار تعریف کرد. افرادی که با آن دست و پنجه نرم می کنند، عموماً، تمایلی به انجام کار های دیگر و رسیدگی به روابط شخصی ندارند. این اعتیاد ممکن است ناشی از عزت نفس پایین باشد. به این ترتیب، معتادان به کار اغلب از کار، به عنوان مکانیزمی برای مقابله با اضطراب استفاده می کنند. یکی از بزرگترین مشکلات در پرداختن به مسئله اعتیاد به کار، به رسمیت شناختن آن است. این امر به این دلیل است که بسیاری از جوامع تمایل دارند افراد را به سخت کوشی تشویق کنند، این امر تشخیص افراد معتاد به کار را دشوارتر می کند و همچنین زیرساخت ها و پشتیبانی لازم برای درمان این بیماری را فراهم نمی کند. علاوه بر این، این اعتیاد محدود به جنسیت یا صنعت خاصی نیست. آن می تواند مردان و زنان را در صنایع مختلف در سراسر جهان تحت تأثیر قرار دهد.

علائم اعتیاد به کار

مجله فوربس علائمی که نشان دهنده اعتیاد به کار هستند را بررسی کرده است:

فکر کردن و صحبت کردن در مورد کار به طور مداوم

داشتن علائم فیزیکی مانند سردرد، خستگی و سوء هاضمه

داشتن علائم رفتاری مانند نوسانات خلقی دوقطبی، فراموشی، کسالت و عدم تمرکز

در نظر نگرفتن سایر موارد مانند سرگرمی ها و زندگی شخصی

البته، فقط به این دلیل که ممکن است برخی از این علائم را داشته باشید، به این معنی نیست که شما به کار معتاد هستید. در اینجا چند سوال وجود دارد که باید در نظر بگیرید. آیا عمدتاً ساعات زیادی را صرف کار کردن می کنید؟ آیا علایق یا سرگرمی های دیگری دارید که در زمان بیکاری، شما را سرگرم کنند؟ آیا هر زمان که کار نمی کنید مضطرب می شوید؟ اگر پاسخ شما به بیشتر این سوالات مثبت است، ممکن است یک معتاد به کار باشید. برای رهایی از اعتیاد خود، تشخیص و تصدیق این موضوع کاملاً ضروری است. با این حال، ممکن است نتوانید به تنهایی با آن کنار بیایید. بنابراین بعد از اینکه متوجه شدید چنین مشکلی دارید، چالش بعدی شما، درخواست کمک از متخصصان و گروه های پشتیبانی است. برخلاف تصور عموم، معتادان به کار در واقع بیشتر از آنچه بخواهند سودهای زیادی به سازمان خود برسانند، ضرر می رسانند. این تا حدی به این دلیل است که آن ها تمایل دارند به صورت تک نفره کار کنند و اهمیت کار تیمی و مهارت های بین فردی را نادیده می گیرند. افراد معتاد به کار نه تنها تمایل دارند همه کارها را به تنهایی انجام دهند، بلکه کمال گرایی نیز دارند. بنابراین، معتادان به کار معمولاً روابط تیره ای با همکاران خود دارند.

به منظور ایجاد تعادل بین زندگی و کسب و کار ، محمدرضا سلطانی ، بیزینس کوچ حرفه ای ، راهکار های مفیدی را به شما توصیه می کند.

عوارض اعتیاد به کار

مشکلات زیاد کار کردن

معتادان به کار، زمان کمی برای سرگرمی دارند و معمولاً از خانواده های خود دور هستند. فرزندان و همسران این افراد اغلب مورد بی توجهی قرار می گیرند. این می تواند بر رشد روانی فرزندان تأثیر منفی بگذارد و ممکن است در مورد همسران منجر به جدایی یا طلاق شود. برای افراد معتاد به کار بسیار سخت است که آرام باشند و هیچ کاری انجام ندهند، زیرا انجام این کار اغلب باعث ایجاد احساس گناه می شود و احساس بی کفایتی را تقویت می کند و با گذشت زمان نیز خطر ابتلا به مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا و عدم تعادل هورمونی را افزایش می دهد.

درمان و مدیریت اعتیاد به کار

پس از شناسایی صحیح این بیماری، گام بعدی تعیین چگونگی مدیریت این شرایط است. اگرچه ممکن است ویژگی‌های درمان، متفاوت باشند، با این وجود راهکارهای زیادی برای درمان و مدیریت موفقیت‌آمیز این بیماری وجود دارند. اکثر برنامه های درمانی به طور کلی شامل تعیین علل زمینه ای اعتیاد به کار است، اینکه چه چیزی باعث نیاز فرد به کار بیش از حد می شود؟ درمان ریشه های این مشکل ممکن است بینشی را در مورد چگونگی ادامه درمان به بهترین شکل ارائه دهد. راه های دیگر درمان، شامل تغییر نحوه ارتباط فرد با همکاران و زیردستان خود می باشد. این به معنای یادگیری نحوه تفویض اختیار، کاهش ساعات کاری به مقادیر معقول‌تر یا عدم حضور در دفتر است. یکی از راه های انجام این کار، یافتن یک سرگرمی و وقت گذاشتن برای آن است. برقراری ارتباط مجدد با خانواده و دوستان نیز بخش مهمی از روند بهبودی می باشد. برخی از همکاران و دوستان ممکن است بتوانند به فرد معتاد به کار کمک کنند تا علایق و سرگرمی های خارج از کار را توسعه دهد. البته شروع کل فرآیند ممکن است نیاز به مداخله خانواده و اطرافیان داشته باشد. این امر به ویژه در صورتی اهمیت دارد که فرد معتاد به کار یا از مشکل آگاه نباشد، یا نتواند برای درمان اعتیاد خود کاری انجام دهد.

با کسب مهارت های بیزینس کوچینگ و مدیریت زمان خواهید توانست با تفویض هوشمندانه کارها و ایجاد تعادل بین زندگی و کسب و کار، از بروز هر گونه مشکل روانی در محل کار خودداری کنید.

اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر درباره ی سایر چالش های موجود در کسب و کار و مدیریت هستید، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • با عرض سلام و خسته نباشید خدمت کارکنان سلطان گروپ اگر بر خلاف میل باطنی مجبور به کار کردن بیش از ۴۵ ساعت در هفته باشم این باز هم اعتیاد به کار محسوب میشه و اگر اعتیاد به کار هست یا نیست چه راهکارهایی می‌توان انجام داد

    • سلام و ادب جناب شاه علی عزیز
      خیر اعتیاد محسوب نمیشه اما اگر باعث بهم ریختن نظم و تعادل زندگی شما شود می تواند اعتیاد به کار محسوب شود. راهکار هم سیستم سازی کردن کسب و کارتان است تا بتوانید با زمان کمتر درآمد بیشتر کسب کنید

دیدگاهتان را بنویسید