تاریخچه مبلمان چستر فیلد

مبل چستر فیلد، با پشتی پایین، دستی های گرد و روکش‌ چرم دکمه‌دار، یک طراحی کلاسیک و جذاب می باشد.

در این مقاله از مقالات آموزشی صنعت مبلمان ، به بررسی نحوه ی پیدایش مبلمان چستر فیلد و تاریخچه آن می پردازیم.

در ادامه به بررسی تاریخچه این مبلمان منحصر به فرد می پردازیم و اینکه چگونه طرحی که 300 سال پیش ایجاد شده است، آزمون زمان را پس داده و با تغییر مد، تکامل یافته است.

پیدایش چستر فیلد

اگرچه خاستگاه واقعی طراحی مبل چستر تا حدودی در هاله ای از رمز و راز پنهان شده و در زمان گم شده است اما بسیاری از مردم بر این باورند که این طرح از چهارمین لرد، فیلیپ استانهوپ سرچشمه گرفته است.

مشخص نیست که آیا واقعاً می توان فیلیپ را به اختراع چستر فیلد نسبت داد یا خیر، اما به احتمال زیاد این اختراع در حدود زمانی است که او می زیسته است. این احتمالاً از یک طرح فرانسوی گرفته شده است که تقریباً در همان زمان محبوب بود و مانند چستر فیلد دارای پشتی بود، به گونه ای که شکلی دنج و دلپذیر به آن می بخشید.

در لندن، چستر فیلدهای چرمی، فقط در خانه‌های افراد ثروتمند بودند. جالب توجه است، در حالی که آن ها بسیار شبیه چستر فیلدهای مدرن به نظر می رسیدند، به سبکی متفاوت ساخته می شدند. آن ها به جای داشتن کوسن، از بالشتک هایی که با موی اسب پر می شدند، ساخته می شدند.

 با گذشت زمان کوسن نیز به مبل ها اضافه شد و راحتی بیشتری را ایجاد می کرد. در اواسط قرن نوزدهم، اینگونه مبل‌ها در اتاق نشیمن افراد ثروتمند یافت میشد.

جای تعجب نیست که طراحی زیبا و کلاسیک این مبل حتی مدت‌ها پس از فروپاشی امپراتوری بریتانیا محبوبیت خود را حفظ کرد و امروزه چستر فیلدها در لابی‌های هتل‌های مجلل و خانه‌های زیبا در سراسر جهان یافت می‌شوند.

اگر علاقه مند به کسب جزئیات بیشتر درباره ی این نوع مبلمان هستید، محمدرضا سلطانی ، اولین بیزینس کوج تخصصی صنعت مبلمان ، اطلاعات لازم را به شما ارائه می دهد.

زیگموند فروید

شاید مشهورترین صاحب سبک مبل چستر فیلد، روانکاو اتریشی زیگموند فروید باشد. او معتقد بود که اتاق‌های مطالعه یا مشاوره‌اش همیشه باید یک مبل داشته باشند. در زندگی حرفه‌ای او، مبلمان چستر فیلد است که نقش نیمکت درمانگر دارد.

امروزه مبل های چستر فیلد در تمام شکل های مختلف محبوبیت زیادی دارند.

البته، شما محدود به انتخاب رنگ سیاه، قهوه ای یا سفید نیستید. بسیاری از چستر فیلدها با پوشش چرم روشن نیز در دسترس هستند.

با افزایش محبوبیت چستر فیلد، آن در دسترس مردم عادی قرار گرفت و به سراسر جهان صادر شد.

با یک دور زدن در شهر کمبریج انگلستان و مشاهده ی مبل چستر فیلد در تولیدی ها و نمایشگاه های مبل این شهر، می بینیم که مبل چستر فیلد در طی زمان های طولانی و حتی در شهر های مختلف جهان، تغییر چندانی نکرده است و همه مردم این مبل زیبا و متفاوت را همانطوری که بوده و هست، پذیرفته اند و در دکوراسیون خانه هایشان از این مبل نیز استفاده می کنند. امروزه، به مبلی چستر فیلد می گوییم که دسته ها و پشتی مبل، دارای تعداد زیادی نگین باشد.

مبل چستر فیلد امروزی
مبل چستر فیلد با توجه به قدمتی که دارد یک مبل با طراحی همه کاره به شمار می رود که در کنار زیبایی، راحتی مورد نظر را نیز ارائه می کند. مبل چستر فیلد سلیقه های مشتریان مختلف را پوشش می دهد. از رستوران ها و هتل ها و حتی کتابخانه ها گرفته تا در منازل افراد با سلیقه با توان های مالی مختلف دیده می شود. وقتی روی مبل چستر فیلد از چرم استفاده می شود اصالت این مبل در کنار ظاهر خاص آن قرار می گیرد و خودنمایی می کند.

این مبل پادشاه مبل های راحتی است و می توان با قرار دادن چند کوسن که با پر ساخته شده است و یک یا چند پوست زیبای گوسفند، راحتیِ مبل چستر فیلد را به بی نهایت رساند و در واقع این پادشاه مبل ها را تبدیل نمود به مبلی که برای یک پادشاه و خانواده ی سلطنتی مناسب است.

محبوبیت مبل چستر

با محبوبیت روزافزون مبلمان، استفاده از آن در دفاتر افراد ثروتمند نیز رواج یافت و به یکی از نمادهای ثروت نیز تبدیل شد. افراد ثروتمند روی این مبل‌ها می‌نشستند و به بحث و گفتگوی روزانه می‌پرداختند.

راحتی و در عین حال لوکس بودن آن باعث شد تا این مبل توسط فروید استفاده شود و همین موضوع باعث شد تا محبوبیت مبل‌های چستر به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند.

طراحی ظاهری مبل چستر

ظاهر متفاوت، مبل‌های چستر را از دیگر مبل‌ها متمایز می‌کند. داشتن دسته‌های پهن، تکیه گاه‌های پهن، لبه‌های گرد رو به بیرون، نشیمنگاه پهن و ارتفاع کم، ویژگی‌های است که ظاهر متفاوت چستر را ایجاد می کنند. اما از ویژگی ظاهری مهم‌تر این مبل، لمسه دوزی‌های این گونه مبل است. به دوخت‌هایی که به شکل لوزی روی مبل زده می‌شود، لمسه دوزی گفته می‌شود. گاهی اوقات قرار گرفتن لوزی‌های منظم روی مبل همراه نگین‌های درخشان یا دکمه‌های زیبا، زیبایی مبل را دو چندان می‌کند.

طراحی مبلمان چستر

مزایا و معایب مبل چستر

همانند دیگر وسایل، این مبل نیز همراه با مزایا و معایبی است که به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت.

از مزایای این مبل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

اولین مزیت این گونه مبل‌ها، ظاهر شکیل آن‌ها است. هماهنگ شدن با هر دکوراسیونی را می‌توان دومین مزیت اینگونه مبل دانست. عمر بالای مبل چستر فیلد، مزیت دیگر این مبل نسبت به دیگر مبل‌ها است. تنوع در رنگبندی برای تمام سلیقه‌ها را می‌توان نکته‌ی مثبت اینگونه مبل دانست و به دلیل نوع ارگونومی مبل، ویژگی طبی آن را می‌توان جزو مزیت‌های این مبل به حساب آورد، به خصوص برای افرادی که دچار کمر درد هستند، استفاده از این مبل برای استراحت کردن، بسیار توصیه شده است.

کنار مزایایی که گفته شد، چند نکته‌ی منفی نیز وجود دارد. اولین نکته‌ی منفی که در مورد مبل وجود دارد، هزینه‌ی نسبتاً بالای این مبل نسبت به دیگر مبل‌های راحتی است. به همین خاطر ممکن است برخی افراد توانایی خرید این مبل را نداشته باشند. دومین نکته‌ی منفی این مبل، وجود بازوها و دسته‌های پهن است که ممکن است مورد پسند هر شخصی نباشد.

سومین نکته، رویه کوبی سفت آن نسبت به دیگر مبل‌ها است که از لطافت آن می‌کاهد.

اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر درباره ی جنبه های دیگر مبلمان چستر هستید، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید