بدهی خوب در مقابل بدهی بد

شاید برای شما هم عجیب باشد و با خودتان بگویید که مگر بدهی خوب هم داریم؟ در پاسخ باید بگویم بله داریم.

در این مقاله که یکی از مقالات آموزشی بیزینس کوچینگ است قصد داریم تفاوت بدهی خوب و بدهی بد را به شما بگوییم.

وقتی هر ماه صورتحساب های خود را بررسی می کنید، ممکن است از میزان پولی که برای بدهی خرج می کنید در احساس ناراحتی غرق شوید. گاهی اوقات ممکن است بدهی به عنوان تله ای به نظر برسد که فقط می خواهید با آن مبارزه کنید اما همه بدهی ها همیشه بد نیستند.

وقتی وام دهنده به گزارش اعتبار شما نگاه می کند تا ببیند چه نوع حساب هایی دارید، برخی از بدهی ها را مطلوب تر از بقیه بررسی می کند. اگر شما تمرکز خود را برای گرفتن بدهی متمرکز کرده اید، ابتدا باید درک کنید که کدام بدهی ها بد و کدام ها خوب محسوب می شوند. به این ترتیب می توانید بدهی های خود را در اولویت قرار دهید تا ابتدا از شر بدهی های بد خلاص شوید.

بدهی خوب

برخی از بدهی های شما ممکن است یک سرمایه گذاری تلقی شود. شما احتمالاً فکر می کنید، “چگونه می توان هر چیزی به بدی بدهی را سرمایه گذاری در نظر گرفت؟”

پیشنهاد می کنم بخوانید: 7 راه برای بهبود مهارت های سرمایه گذاری

اگر بدهی خود را به عهده گرفتید تا چیزی خریداری کنید که ارزش آن افزایش یابد و بتواند به سلامت کلی مالی شما کمک کند، ممکن است بدهی خوبی باشد. نمونه هایی از بدهی خوب عبارتند از:

وام ها

یکی از نمونه های بدهی خوب، رهن است. شما در خانه خود سهام عدالت ایجاد می کنید و پولی که به خانه می پردازید می تواند به عنوان یک سرمایه گذاری تلقی شود. بسیاری از مردم اجاره یک آپارتمان را صرفاً دور ریختن پول خود می دانند، در حالی که شما هنگام خرید خانه ارزش سهام خود را ایجاد می کنید.

با این حال، این نیز می تواند به یک تصمیم بدهی بد تبدیل شود. اگر بیش از حد از خانه خود یا پول نقد خود را برای خرید فوری اقلام قرض می گیرید، پس بدهی رهن شما بدهی خوبی نیست.

وام دانشجویی

مثال دیگر بدهی وام دانشجویی است. این بدهی به افزایش پتانسیل درآمد شما کمک میکند، که می تواند نیاز به وام گرفتن را توجیه کند.

با این حال، شما هنوز هم می خواهید مبلغی را که قرض می گیرید محدود کنید. بعضی اوقات می توانید بدهی بدی را به یک وام دانشجویی وارد کنید بیش از آنچه لازم دارید صرفاً برای داشتن هزینه اضافی وام نگیرید.

وام خودرو

وام های اتومبیل می توانند بدهی خوبی باشند وسیله نقلیه ای که خریداری می کنید ارزش خود را پس از بازپرداخت وام خود حفظ کند. همچنین، استفاده از وام اتومبیل برای گرفتن وسیله نقلیه می تواند امکان شغل هایی با درآمد بهتر را فراهم کند که در غیر این صورت به دلیل مشکلات حمل و نقل در نظر نمی گیرید .

بدهی بد

هنگامی که از بدهی برای تأمین مالی استفاده می کنید، بدهی بدی را به عهده می گیرید. نوعی بدهی است که وضعیت مالی ناسالم ایجاد می کند. مانند:

وام های با بهره بالا

وام های روزپرداخت و برخی وام های شخصی می توانند نرخ بهره فوق العاده بالایی را از شما بگیرند. به عنوان مثال، اداره حمایت مالی مصرف کننده خاطرنشان می کند که برخی از وام های روزپرداخت می توانند سود هایی را که نزدیک به 400٪ است، هنگامی که هزینه های پرداختی را برای وام پرداخت می کنید، محاسبه کنند.

و در حالی که بسیاری از وام دهندگان وام شخصی نرخ های زیر 10٪ را تبلیغ می کنند، آنها این نرخ ها را برای وام گیرندگان با اعتبار عالی ذخیره می کنند. وام های شخصی برای اعتبار بد می توانند سود های بیش از 35٪ داشته باشند.

بدهی خوب هم باید پرداخت شود

چگونه می توان روی بدهی خوب تمرکز کرد و از بدهی بد خودداری کرد؟

عادت گرفتن بدهی خوب و اجتناب از بدهی بد به تمرین و تغییر ذهنیت شما نیاز دارد.

انتخاب های عاقلانه انجام دهید

بدهی خوب با تصمیم گیری عاقلانه در مورد آینده شما حاصل می شود، نه تنها با داشتن بدهی خوب. به عنوان مثال، شما ممکن است تصمیم بگیرید که مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کنید تا پتانسیل درآمد خود را افزایش دهید. گرفتن وام دانشجویی، اگر راه دیگری برای تأمین هزینه تحصیل خود ندارید، می تواند دلیل معتبری برای گرفتن بدهی اضافی باشد.

به استراتژی بازپرداخت بدهی خود نیز هوشمندانه نزدیک شوید. معمولاً بهتر است ابتدا به پرداخت بدهی های بد خود بپردازید زیرا ممکن است هزینه ها و سودهای شما نسبت به بدهی های خوب شما بیشتر باشد و ارزش قابل توجه کمی دارند. قبل از پرداختن به رهن یا وام های دانشجویی، باید وام های خودکار را پرداخت کنید.

برخی از افراد استفاده از بدهی خوب برای پرداخت بدهی بد را در نظر دارند، مانند گرفتن وام 110 میلیون تومانی به جای 100 میلیون تومان و استفاده از مازاد برای پرداخت مانده بدهی ها. این رویکرد به چند دلیل ممکن است ایده خوبی نباشد:

برای پرداخت وام خود بیشتر زمان می برد.

وام بالاتر، پرداخت های ماهانه شما را افزایش می دهد.

وام بالاتر باعث افزایش زمان لازم برای ایجاد حقوق در خانه شما می شود.

توجه کنید که چقدر قرض می گیرید

انتخاب شما در مورد چگونگی هزینه کردن پول شما به خوب یا بد بودن بدهی برمی گردد. لازم به یادآوری است که از هرگونه بدهی بیش از حد یا به جای نیاز برای خرید خواسته استفاده شود می تواند دردسر ساز باشد.

علاوه بر این، فقط به این دلیل که بدهی گاهی اوقات خوب است، به این معنی نیست که شما باید تمام پولی را که در دسترس شماست، قرض بگیرید.

هنگام تصمیم گیری برای وام گرفتن از قضاوت خوب استفاده کنید. سعی کنید نسبت بدهی به درآمد خود را زیر 35٪ از درآمد خود نگه دارید.

همانطور که فکر می کنید برای خرید چیزی بیشتر وام بگیرید سوالات زیر را از خود بپرسید:

آیا چیزی است که بلافاصله به آن نیاز دارم (مانند پرداخت هزینه تعمیر ماشین یا اورژانس پزشکی)؟ آیا می توانم به جای آن پس انداز کنم؟

آیا راهی جایگزین برای پرداخت این هزینه وجود دارد؟

برای پرداخت تمام بدهی خود تلاش کنید

حتی اگر بدهی، بدهی خوبی در نظر گرفته شود، باید تلاش کنید تا بدهی های خود را در اسرع وقت پرداخت کنید. به شما این امکان را می دهد که شروع به ایجاد ثروت کنید. همچنین می تواند به شما کمک کند تا آرزوهای خود را دنبال کنید زیرا هر ماه به اندازه حقوق خود وابسته نخواهید بود.

دلایل زیادی برای رهایی از بدهی وجود دارد. اگر در مورد رهایی از بدهی جدی هستید، باید یک برنامه بودجه و پرداخت بدهی تنظیم کنید که به شما اجازه دهد هر ماه پول اضافی برای وام های خود اعمال کنید. اگر پول شما به درستی مدیریت شود می توانید سریعتر از آنچه فکر می کنید بدهی خود را پرداخت کنید. این ممکن است به معنای اتخاذ یک کار اضافی برای مدت زمان کوتاه یا قطع هزینه های اضافی در سبک زندگی شما باشد، اما این فداکاری ها ارزش تلاش را دارند.

 

بسیاری مسائل مالی و اقتصادی وجود دارد که در هیچ کلاس درسی به ما آموزش داده نشده است و اما در زندگی بسیار به دانستن آن ها احتیاج داریم. برای ورود به هر کسب و کاری شما باید دانش های فنی و مدیریتی لازم را داشته باشید. به شما توصیه می کنم برای شروع دوره رایگان هوش سیستم سازی  را حتما ببینید. بعد از دیدن دوره ما در کنار شما هستیم. تا رسیدن شما به موفقیت تیم ما و محمدرضا سلطانی، بیزینس کوچ حرفه ای در کنار شما حضور خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید