شبکه سازی با کمک افزایش مهارت های ارتباطی

مهارت شبکه سازی

شبکه سازی، مهارتی است که به نظر می رسد تاجران و مدیران موفق از آن استفاده می کنند.

شبکه های هدفمند، مخاطبان خود را می شناسند و بیش از خود، به نیازها و علایق دیگران توجه می کنند.

در این مقاله از مقالات آموزشی بیزینس کوچینگ، به بررسی اهمیت و مهارت های شبکه سازی و مزایای آن می پردازیم تا بتوانید کاملا رایگان خود را به دیگران معرفی کنید و برای کسب و کار خود مخاطب هدفمند جذب کنید.

شبکه چیست؟

لین گرنسینگ پوفال، نویسنده کتاب “ملزومات ارتباطات شرکتی و روابط عمومی” می گوید: شبکه سازی را می توان فرآیند پیدا کردن افراد به منظور ایجاد روابط برای دستیابی به منافع متقابل، نامید. شبکه سازی، ایجاد ارتباطات شخصی و حرفه ای به طرق مختلف است.

مزایای شبکه سازی

شبکه سازی به فرد این امکان را می دهد تا ارتباطی ایجاد کند که به عنوان مرجعی مفید عمل کند. شبکه سازی می تواند منجر به ایجاد ارتباط با افرادی شود که می توانند اطلاعات و بینش های مربوط به زمینه های تخصصی خود را به اشتراک بگذارند، همچنین می تواند مزایای اجتماعی زیادی نیز به همراه داشته باشد.

معایب شبکه سازی

در حالی که شبکه سازی می تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد، معایبی نیز در آن وجود دارد. پیدا کردن زمان متناسب برای ایجاد روابط قوی با دیگران، چه به صورت حضوری و چه آنلاین، می تواند مهم ترین آن باشد. یک اشکال دیگر آن می تواند شامل انتظارات متقابل باشد.

از کجا شروع کنید؟

اول از همه با در نظر گرفتن یک هدف برای شبکه سازی، کار را شروع کنید. به عنوان مثال، هنگام رفتن به یک جلسه تجاری، قبل از موعد در نظر بگیرید که هدف شما از ایجاد شبکه چیست؟ سپس مخاطبان خاصی را که می خواهید با آن ها ارتباط برقرار کنید مشخص کنید. آن ممکن است بر اساس هدف شما از شبکه سازی متفاوت باشد. علاقه صادقانه به برقراری ارتباط با دیگران و پیگیری بعد از جلسه، بسیار حائز اهمیت است.

به منظور تعیین هدف و اجرای استراتژی ها، یک مشاور کسب و کار فعال در حوزه ی بیزینس کوچینگ، با ارائه ی راهکار هایی، قادر است کسب و کارتان را برنامه و مدیریت کند.

رسانه های اجتماعی نقش قابل توجهی در ایجاد فرصت های شبکه سازی ایفا کرده اند. در گذشته، ایجاد و توسعه روابط سریع با مردم در سراسر کشور یا حتی در سراسر جهان به معنای واقعی کلمه غیرممکن بود. با این حال، شبکه های اجتماعی اکنون این ارتباطات را ممکن می سازند. شبکه های آنلاین هرگز جایگزین ارتباطات حضوری نمی شوند، اما مطمئناً این روش همچنان به عنوان یک روش مهم برای ایجاد روابط جدید ادامه خواهد داشت.

شما ممکن است باهوش ترین فرد در بین همسالان خود باشید، اما تا زمانی که آماده یک ارتباط موثر نباشید، افراد تمایل ندارند با شما کار کنند. در بیشتر موارد، ارتباط موثر بیشتر به مهارت خوب گوش دادن شما بستگی دارد تا به مهارت خوب صحبت کردن. اگر به آنچه دیگران می گویند گوش دهید و سوالات مناسب و هوشمندانه بپرسید، آن ها علاقمند می شوند که به صحبت با شما ادامه دهند. هرچه مکالمه جذاب تر باشد، در برقراری ارتباط با آن فرد موفق تر خواهید بود.

هر بار که ارتباط جدیدی برقرار می کنید، شخصیت خود را بیشتر از دانشتان در مورد کسب و کار نشان می دهید. به جای ارائه ی پاسخ های طولانی، که احتمالاً طرف مقابل علاقه ای به دانستن آن ها ندارد، آن ها را کوتاه بیان کنید و همیشه مکالمه را به طرف مقابل پاس دهید. اگر علاقه ای واقعی به آنچه می گویند و نحوه انجام کارشان، نشان دهید، آن ها شما را همیشه در ذهن خواهند داشت.

افزایش مهارت شبکه سازی

در مورد آداب شبکه سازی چه می داند؟

هرگز نباید با سرکوب کردن شخص دیگری خود را بزرگ جلوه دهید. اگر نظر بدی درباره شخصی دارید، آن را برای خود نگه دارید. با ارائه ی نظرات منفی  در مورد شخصی دیگر، خودتان را بد جلوه می دهید. صرف نظر از احساسات، نظراتتان را در مورد دیگران برای خود نگه دارید. علاوه بر آنچه گفته می شود، از طریق ارتباطات غیر کلامی نیز می توانید نشانه هایی را ارسال کنید. اینکه چه لباسی دارید و حتی چگونه موهای خود را اصلاح می کنید، می تواند چیزهای زیادی در مورد شخصیت و نحوه کار شما نشان دهد. هر کاری که هنگام ملاقات با افراد انجام می دهید، در نظر گرفته می شود. مردم معمولاً در دقایق اولیه ملاقات، دیدگاهی از شما به دست می آورند که تغییر آن ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد. به همین دلیل بسیار مهم است که هنگام ملاقات با افراد همیشه بهترین اقدام ها را انجام دهید.

نحوه برقراری ارتباط بیشتر از آنچه تصور می کنید بر تجارت شما تأثیر خواهد گذاشت.

مهارت های شبکه ای مانند ارتباطات، گوش دادن فعالانه و مهارت های اجتماعی در محیط های حرفه ای و شخصی بسیار ارزشمند هستند و مورد توجه کارفرمایان قرار می گیرند، زیرا همه مشاغل موفق به شبکه وابسته هستند.

در ادامه، محمدرضا سلطانی ، بیزینس کوچ حرفه ای ، توصیه هایی را به منظور نحوه برجسته سازی این مهارت ها ارائه می دهد.

مهارت های شبکه سازی چیست؟

مهارت های شبکه سازی، شایستگی هایی هستند که برای حفظ ارتباطات حرفه ای یا اجتماعی به کار برده می شوند. شبکه سازی، یک مهارت مهم در فروش، توسعه تجارت و چندین صنعت دیگر است. مهارت های شبکه ای برای ایجاد و توسعه روابط با مخاطبین جدید و تبلیغ چیزی ارزشمند ضروری هستند.

چگونه مهارت های شبکه سازی خود را تقویت کنیم؟

در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید برای بهبود مهارت های ارتباطی خود انجام دهید:

1- عادت های ارتباطی خود را بهبود بخشید

با تمرین عادات ارتباطی خوب، مهارت های شبکه سازی خود را تقویت می کنید. وقتی با کسی صحبت می کنید تماس چشمی خود را حفظ کنید و سر خود را به نشانه تفاهم یا توافق تکان دهید. از عبارت های ساده و قابل فهم استفاده کنید، سوالات مختلفی بپرسید و نظرات خود را بیان کنید. به زبان بدن فردی که با او صحبت می کنید توجه کنید تا متوجه شوید که او موافق یا مخالف با نظرات شما است.

2- از دوستان بازخورد سازنده بگیرید

از دوستان خود بپرسید که چگونه در مکالمه با آن ها برخورد می کنید؟ درک اینکه در چه جنبه هایی می توانید پیشرفت کنید می تواند به شما در بهبود سبک ارتباطی کمک کند.

در جمع های دوستانه قرار بگیرید و موضوع قابل بحثی را انتخاب کنید. سپس، با ارائه ی نظرات خود و جمع بندی آن ها، از دوستان و آشنایان ودرخواست کنید که نقاط ضعف و قدرت شما را بیان کنند.

3-  در ملاقات های مربوطه شرکت کنید

یکی از بهترین راه هایی که می توانید مهارت های شبکه سازی خود را ارتقا دهید، این است که آن ها را به طور منظم تمرین کنید. در رویدادهای مختلفی شرکت کنید و بر ایجاد روابط انسانی با افرادی که ملاقات می کنید تمرکز کنید. سوالاتی را مطرح کنید که نشان می دهند شما واقعاً علاقه مند به شناختن فردی هستید که با او صحبت می کنید و در حین برقراری ارتباط چشمی به دقت به پاسخ ها گوش دهید. به سوالات مربوطه پاسخ دهید تا نشان دهید که در حال گوش دادن هستید و بیشتر بر کیفیت روابط خود تمرکز کنید تا کمیت.

بنابراین با در نظر گرفتن نکات بالا، خواهید توانست مهارت های خود را در پیدا کردن افراد موفق و ثروتمند افزایش دهید.

اگر می خواهید یکی از این افراد بانفوذ و موفق در کسب و کار خود شوید، با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید