چرخه عمر فناوری چیست؟

چرخه عمر فناوری چیست؟

امروزه فناوری نقش بسزایی در رشد فرآیند های کسب و کار ایفا می کند پس باید در مورد چرخه عمر فناوری بدانید.

در این مقاله از مقالات آموزشی بیزینس کوچینگ محمدرضا سلطانی، بیزینس کوچ حرفه ای می توانید اطلاعات خود را در زمینه ی تاثیرات و مراحل چرخه عمر فناوری بر محصولات افزایش دهید.

این مراحل را می توان اینگونه تعریف کرد که چگونه فناوری و فرآیندهای آن بر فرآیندهای کسب و کار تأثیر می گذارد و کل چرخه عمر محصولات شرکت را تحت تأثیر قرار می دهد. مراحلی که تحت تأثیر قرار می گیرند عبارتند از: مرحله تحقیق و توسعه، رشد، بلوغ و افت

چرخه عمر فناوری کاملا متفاوت از چرخه عمر محصول است زیرا چرخه عمر محصول با عملکرد محصول در بازار سروکار دارد، در حالی که چرخه عمر فناوری بر مراحل مختلف توسعه محصول و استفاده از فناوری در فرآیندهای تجاری متمرکز است.

این همچنین جنبه ای از سودهای تجاری به کار رفته در فرآیند تجارت یا یک محصول را به همراه دارد. طول عمر آن ها به ماهیت محصولات و فرایندهای تجاری بستگی دارد، مانند فناوری هایی مثل فولاد، تولید سیمان یا کاغذ که دارای طول عمر بیشتری هستند در حالی که فناوری های به کار رفته در لوازم الکترونیکی یا دارویی دارای طول عمر نسبتاً کوتاهی هستند.

این چرخه عمدتاً به زمان و هزینه برای توسعه سبک نوآورانه فناوری مربوط می شود که با ضریب مزیت رقابتی، به کسب و کار امتیاز جدیدی می بخشد. در چنین شرایطی میتوانید با مراجعه به یک بیزینس کوچ حرفه ای در وقت و هزینه ی خود صرفه جویی کنید.

توسعه یک محصول رقابتی می تواند تأثیرعمده ای بر کل این دوره  داشته باشد و آن را بزرگ تر یا کوتاه تر کند.

مدیریت زمان فناوری یکی از مهم ترین و ضروری ترین فرآیندهای تجاری در توسعه فناوری است و پذیرش آن یکی از متداول ترین جنبه هایی است که موجب تحول صنایع همراه با چرخه های عمرمختلف می شود.

از شکل این چرخه اغلب به عنوان شکل منحنی S یاد می شود. بسیاری از شرکت های مشهوراز این فناوری در جهت مجوز دادن به منافع و رشد خود، استفاده می کنند.

4 حالت ممکن:

1- تحقیق و توسعه

تحقیق و توسعه به عنوان لبه ی تیغه نیز خوانده می شود زیرا درآمد حاصل از ورودی های به وجود آمده در ساخت این فناوری ماهیت منفی دارد و احتمال شکست آن بسیار بالا است. از آنجا که درآمد کاملاً خوبی حاصل می شود، هزینه ی توسعه ی این فناوری از جیب خود شما پرداخت می شود. در این مرحله، بسیار مهم است که در این زمینه از متخصصان صنعت بازخورد گرفته و آن را تغییر دهید تا مطابق با استانداردهای صنعت عمل کنید و به آن نوآوری بدهید.

“ما وقتی با فناوری گیر می افتیم که چیزی که واقعاً می خواهیم کارهایی مفید باشد ” داگلاس آدامز

2- صعود

مرحله صعود چرخه عمر فناوری نیز در حالی است که شرکت شروع به جبران هزینه های انجام شده می کند و همچنین بر طبق فناوری توسعه یافته،شرکت  شروع به جمع آوری نیرو می کند.

3- بلوغ

مرحله بلوغ زمانی می رسد که سود حاصل از فناوری بالا و پایدار باشد اما یک نقطه اشباع نیز وجود دارد. فناوری توسعه یافته توسط عموم مردم به خوبی پذیرفته شده است اما از آنجا که رقبا به خوبی آگاه هستند و درگیر فناوری های توسعه یافته شده اند، بازار به حد اشباع رسیده است. با شروع فناوری و درگیر شدن کالاهای دیگری در بازار، درآمد شروع به کند شدن می کند. برای حفظ ارزش در بازار، ایجاد تغییرات فزاینده در فناوری با توجه به تغییرپذیری بازارها و سلیقه های در حال رشد مشتری بسیار مهم است. رقابت نیز در این مرحله بسیار مهم است.

4- کاهش

مرحله افول در بیشتر مواقع اجتناب ناپذیر است وزمانی اتفاق می افتد که شرکت ها شاهد کاهش فروش محصولات خود هستند و ظهور نیازجدید و جایگزینی فناوری و محصول جدید وجود دارد. بسیاری از اوقات، شرکت ها به جایی می رسند که هیچ بازدهی وجود ندارد و پیشرفت های بعدی به هیچ وجه سودآور نیستند. بهترین کار ممکن که شرکت می تواند انجام دهد خروج از فناوری فعلی و استفاده از منابع خود در پروژه جدید است که مطمئنا سود بیشتری خواهد داشت.

بهترین کاربرد چرخه عمر فناوری

سیکل چرخه ی عمر فناوری:

1- نوآوری

اولین و مهم ترین مرحله آن نوآوری یا تولید محصول جدید، نرم افزار، مواد یا فرآیندهایی است که در نتیجه ی فعالیت های تحقیق و توسعه به وجود می آید. در بخش تحقیق و توسعه شرکت، ایده های جدید متنوعی با توجه به منابع شرکت و نیازها و تقاضای فعلی بازار، برنامه ریزی، توسعه، آزمایش، طراحی و اجرا می شوند. این مرحله کاملاً طبیعی است زیرا ایده ها باید با توجه به نیروهای مختلف داخلی و خارجی تأثیرگذار بر عملکرد تجارت، مورد آزمایش و تأیید قرار گیرند.

2- مرحله سندیکا

در مرحله سندیکای،  بر تجاری سازی و نمایش فناوری جدید توسعه یافته متمرکز شده است. محصولات و فرآیندها با پتانسیل بهینه بلافاصله با موفقیت استفاده می شوند. در بخش های تحقیق و توسعه، بسیاری از نوآوری ها متوقف می شوند و فقط درصدی از آن ها برای اهداف تجاری استفاده می شوند.

3- مرحله انتشار

این مرحله بر نفوذ فناوری جدید توسعه یافته در بازار متمرکز است که این فناوری به دلیل نوآوری و ایده پردازی بدیع آن، توسط کاربران بالقوه پذیرفته شده است. همه ی این موارد منجر به سود بیشتر، افزایش ارزش برند و افزایش درآمد برای شرکت می شود که این شرکت را به یک رهبردر بازار تبدیل می کند. اما توجه به این نکته مهم است که تقاضا و عرضه به طور مشترک بر میزان انتشار فناوری تأثیر می گذارند.

4- مرحله تعویض

جایگزینی آخرین مرحله از چرخه عمر فناوری است و نشان دهنده کاهش استفاده از فناوری به دلیل جایگزینی آن با فناوری دیگری است که در طبیعت بسیار بهتر و بدیع تر است و به نیازها و تقاضاهای فعلی می پردازد. بازار هدف در مرحله جایگزینی به پویایی بازار و عوامل مختلف فنی و غیر فنی بستگی دارد.

اگر شما هم تمایل دارید در مورد نحوه ی استفاده از فناوری در کسب و کارتان اطلاعات بیشتری کسب کنید با مشاوران ما در ارتباط باشید و از مشاوره کسب و کار ما استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید